We wpisie z dnia 15 września 2014r. (https://prawoipodatki.blogspot.ie/2014/09/klauzula-unikania-opodatkowania.html)
poruszyłem kwestie poprzednio obowiązującej klauzuli przeciwdziałającej
unikaniu opodatkowania.
Obecnie od 15 lipca 2016r., to jest od dnia wejścia w
życie ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy Ordynacja podatkowa i
niektórych innych ustaw (Dz. U. poz.
846) mamy nową generalną klauzulę antyabuzywną.
Przede wszystkim ustawa w art. 119a do 119f znowelizowanej Ordynacji
podatkowej operuje trzema terminami: (1) „korzyści
podatkowej”, (2) „czynności
sztucznej” oraz (3) „czynności
odpowiedniej”.
Jeżeli podatnik zamiast czynności odpowiedniej dokonuje
czynności sztucznej w konsekwencji, której uzyskuje korzyść podatkową, to jest
zmniejszenie podatku przekraczające 100 tyś. zł w roku podatkowym, to może mieć
zastosowanie klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania, o ile nie znajdzie
zastosowania, któraś z przesłanek wyłączających jej zastosowanie, w
szczególności uzyskanie opinii zabezpieczającej wydanej przez Ministra
Finansów.
„Korzyść podatkowa” została zdefiniowana w art. 119f Ordynacji.
Zainteresowanych jej dogłębną analizą odsyłam do ustawy. Najprościej jednak
można powiedzieć, że „korzyścią
podatkową” jest „zaoszczędzenie na
podatku”.
Droga do tego celu najczęściej prowadzi przez obniżenie
podstawy opodatkowania, to jest zmniejszenie przychodów lub zwiększenie kosztów
oraz takie ukształtowanie struktury podatkowej, aby koszty były w kraju „wyskopodatkowym”, a przychody w kraju „niskopodatkowym” albo dokonanie jednej lub wielu czynności
w następstwie, których określone przysporzenie majątkowe zostanie zwolnione z
opodatkowania lub opodatkowane stawką niższą niż gdyby tych czynności nie
dokonano.
Nieco bardziej naukowymi słowami można by się pokusić o
definicję „korzyści podatkowej”
jako różnicy pomiędzy wysokością zobowiązania podatkowego, które by powstało,
gdyby dokonano „czynności odpowiedniej”
zamiast „czynności sztucznej”.
Jeżeli więc, mocno upraszczając, sp. z o. o. uzyskała
dochód do opodatkowania (a więc przychody – koszty +/- przewidziane ustawą
zwiększenia i zmniejszenia dochodu) w wysokości 10mln złotych, natomiast dokonała
przeniesienia praw do znaku towarowego do spółki zależnej położonej w
Zjednoczonych Emiratach Arabskich i na skutek ponoszonych opłat licencyjnych
obniżyła w Polsce dochód do
opodatkowania o kwotę 1mln złotych, to korzyścią podatkową w tej sytuacji może
być kwota 190 tys. zł, a więc różnica pomiędzy potencjalnym zobowiązaniem
podatkowym, a zobowiązaniem podatkowym, które powstało na skutek czynności
optymalizacyjnych.
(10mlnx0,19=1.9mln., 9mlnx0,19=1.71mln,
1.9mln-1.71mln=0,19mln=190tyś.)
Definicja „korzyści
podatkowej” jest najbardziej klarowną częścią nowelizacji. Podobnie ma
się z zastosowaniem ustawy „do korzyści
uzyskanych po dniu wejścia w życie ustawy”. Jakkolwiek można się
spierać, czy nie została tutaj złamana zasada „nullum tributum sine lege”, a więc, że „nie ma podatku bez ustawy”, to jednak przepisy te są w warstwie
językowej jasne i nie powinny nastręczać trudności w ich stosowaniu.
Natomiast pośrednie definicje „czynności sztucznej” i „czynności
odpowiedniej” z pewnością będą źródłem sporów z organami podatkowymi.
„Czynność
sztuczna” została pośrednio zdefiniowana przez omówioną już wyżej
pozytywną przesłankę „dokonania czynności przede wszystkim w celu
uzyskania korzyści podatkowej” oraz przez negatywną przesłankę „sprzeczności w danych okolicznościach z
przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej”. Bez wątpienia taka
konstrukcja przepisu otwiera drogę do wykładni celowościowej.
Z kolei „czynność
odpowiednią” zdefiniowaną poprzez zaprzeczające odesłanie do definicji „czynności sztucznej”. „Za odpowiednią uznaje się czynność, której
podmiot mógłby w danych okolicznościach dokonać, jeżeli działałby rozsądnie i
kierował się zgodnymi z prawem celami innymi niż osiągnięcie korzyści
podatkowej sprzecznej z przedmiotem i celem przepisu ustawy podatkowej”.
Innymi słowy odpowiednia jest czynność zgodna z
przedmiotem i celem ustawy podatkowej, natomiast czynność sztuczna jest z tym
przedmiotem i celem ustawy podatkowej niezgodna.
Podsumowując klauzula znajdzie zastosowanie jeśli:
(1) czynność ma charakter sztuczny, to jest nie ma uzasadnienia ekonomicznego, a jej głównym celem jest uzyskanie korzyści podatkowej oraz
(2) czynność jest sprzeczna z przedmiotem i celem ustawy podatkowej oraz
(3) korzyść podatkowa przekracza kwotę 100 tyś. zł w roku podatkowym oraz
(4) korzyść podatkowa została uzyskana po dniu wejścia w życie ustawy oraz
(5) w stosunku do czynności Minister Finansów nie wydał opinii zabezpieczającej.
(1) czynność ma charakter sztuczny, to jest nie ma uzasadnienia ekonomicznego, a jej głównym celem jest uzyskanie korzyści podatkowej oraz
(2) czynność jest sprzeczna z przedmiotem i celem ustawy podatkowej oraz
(3) korzyść podatkowa przekracza kwotę 100 tyś. zł w roku podatkowym oraz
(4) korzyść podatkowa została uzyskana po dniu wejścia w życie ustawy oraz
(5) w stosunku do czynności Minister Finansów nie wydał opinii zabezpieczającej.
A general anti-abuse
tax clause can be used when below conditions are met: (1) a legal
action is artificial, it is not economically justified and its main object is
to obtain a tax advantage, (2) the legal action is contrary to the object and
purpose of tax legislation, (3) the tax advantage exceeds the amount of 100.000
PLN in a tax year, (4) the tax advantage is obtained after an Act came into
force, (5) in relation to the legal action the Minister of Finance has not
issued a protective opinion.
1 komentarz:
Solidnie rozpisany temat. Dużo łatwiej się to czyta niż poszczególne ustawy. Dzięki za rozwinięcie tematu
Prześlij komentarz