Świat staje się globalną wioską, niektórzy mówią nawet o
globalnym teatrze. Migracja pracowników, zjawisko typowe dla drugiej połowy XIX
i całego XX wieku się nasila. Bez względu jednak na szczebel hierarchii
służbowej, czy też powody przemieszczania się ludzi, zawsze pojawia się
pytanie: kto poniesie koszty związane z oddelegowaniem pracownika? Pytanie to jest szczególnie
istotne w przypadku spółek powiązanych.
Sytuacja typowa dla współczesnych relacji gospodarczych: spółka
matka w Hiszpanii chce oddelegować na czas określony, na przykład roku, jednego
ze swoich pracowników do pracy w spółce córce w Polsce. Właściwie stanowisko,
na które oddelegowana jest ta osoba jest bez znaczenia, pod warunkiem, że łączy
ją z podmiotem hiszpańskim stosunek pracy. Osoba ta więc może być głównym
specjalistą, księgowym, czy też inżynierem w polskiej spółce.
Relacja prawna w takiej sytuacji jest następująca: stosunek
pracy łączy oddelegowanego z podmiotem hiszpańskim, natomiast faktycznie praca
jest wykonywana na rzecz podmiotu polskiego. W takiej sytuacji pojawia się
przynajmniej kilka wątpliwości.
Pierwszy problem dotyczy tego, czy wynagrodzenie
oddelegowanego pracownika stanowi dla polskiej spółki koszt uzyskania
przychodu? Według mojej oceny tak. Jednak w sytuacji opisanej na wstępie nie
będzie to koszt wynagrodzenia pracownika. Dlaczego? Spółkę polską i oddelegowanego pracownika nie łączy stosunek pracy, natomiast pracownik
ten świadczy na rzecz polskiej spółki „pracę”, która ma lub powinna mieć
przełożenie na przychód spółki, a więc w konsekwencji jest związana z
uzyskiwanymi przez nią przychodami.
W postanowieniu w
sprawie interpretacji prawa podatkowego z dnia 8 sierpnia 2007 r. Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego
(1472/ROP1/423-233/07/KM), stwierdził m. in.:
(…) kosztami
uzyskania przychodów są koszty wynagrodzenia i zatrudnienia oddelegowanego
pracownika ponoszone przez spółkę powiązaną oraz koszty i wydatki
zakwaterowania, delegacji i podróży służbowych osoby oddelegowanej wykonywanych
na rzecz spółki, do której pracownik został oddelegowany.
O miejscu opodatkowania tych przychodów dla pracownika rozstrzygnie
odpowiednia umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania. W modelowej Konwencji
OECD pensje, płace i podobne wynagrodzenia,
które osoba fizyczna mająca miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie
osiąga z pracy najemnej, podlegają opodatkowaniu tylko w tym Państwie, chyba
że praca wykonywana jest w drugim Umawiającym się Państwie. Jeżeli praca
jest tam wykonywana, wówczas osiągnięte za nią wynagrodzenia podlegają
opodatkowaniu w tym drugim Państwie. Problem ten jest tutaj
jedynie zasygnalizowany i wymaga szerszej analizy, w szczególności nie
wyczerpuje kwestii rezydencji podatkowej danej osoby oraz czasu jej pobytu w
poszczególnych krajach w roku podatkowym.
W związku z tym, choć na gruncie polskiej ustawy o podatku
dochodowym od osób prawnych koszt wynagrodzenia oddelegowanego pracownika nie
będzie stanowić kosztu pracowniczego, to już na gruncie przeważającej ilości
umów o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartych przez Polskę, taki przychód należy zakwalifikować, w mojej ocenie, wprawdzie nie jako pensje lub płace, ale jako podobne wynagrodzenia.
Skoro wynagrodzenie wypłacane przez spółkę na rzecz oddelegowanego
pracownika na gruncie polskiego prawa będzie stanowić dla niego przychód z
innych źródeł, a nie przychód ze stosunku pracy, to w takiej sytuacji polska
spółka powinna wystawić temu pracownikowi, po zakończeniu roku kalendarzowego,
informację o wysokości osiągniętego przez niego przychodu na formularzu PIT-8C. Formularz ten dotyczy uzyskania
przez osobę dochodów z giełdy, a także dochodów z innych źródeł, w tym pieniężnych i
rzeczowych niezwiązanych ze stosunkiem pracy.
Stanowisko to zostało potwierdzone przez Dyrektor Izby
Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 marca 2010 r.
(IPPB4/415-840/09-4/SP):
Zatem w sytuacji, gdy
Wnioskodawca pokrywa (będzie pokrywać) koszty wynagrodzenia zagranicznych
pracowników oddelegowanych do pracy w Polsce, z którymi nie ma podpisanej
żadnej umowy o świadczenie pracy i koszty te nie będą przenoszone na
podmioty zagraniczne, wówczas jest zobowiązany, zgodnie z ww. art. 42a
ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do sporządzenia informacji o
przychodach z innych źródeł na druku PIT-8C.
Drugi problem dotyczy nie mniejszego obciążenia
publicznoprawnego, a więc kosztów związanych ze składkami na ubezpieczenie
społeczne. Na gruncie odpowiednich przepisów podleganie ubezpieczeniu społecznemu
w jednym z krajów członkowskich Unii Europejskiej zwalnia, co do zasady, z
obowiązku podlegania temu ubezpieczeniu w drugim z państw członkowskich.
Pytanie jest jednak, czy spółka polska korzystająca z
„pracy” oddelegowanego pracownika może uznać wydatki zwrócone podmiotowi
hiszpańskiemu z tytułu obowiązkowego ubezpieczenie społecznego tego pracownika
za własny koszt uzyskania przychodu? W mojej ocenie tak, a ponieważ moja ocena
jednych może zainteresować, drugich nie, to na potwierdzenie tego stanowiska
przytoczę interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z
dnia 10 lipca 2008 r. (IBPB3/423-249/08/AK):
(...) Spółka, jako podmiot faktycznie korzystający z
usług oddelegowanych pracowników, może zaliczyć wydatki refakturowane przez
spółkę francuską na Wnioskodawcę do kosztów uzyskania przychodów. Ubezpieczenie
to jest bowiem wymagane przez francuski system emerytalno – rentowy,
obowiązkowe dla francuskich pracodawców, w przypadku oddelegowania pracowników
za granicę. Ponadto obowiązek ten wynika z „porozumienia między pracodawcami”,
na podstawie którego pracownicy francuskiej spółki zostali oddelegowani do
wykonywania pracy dla Wnioskodawcy.
W interpretacji tej
jest mowa o refakturowaniu, a
więc zasadne jest pytanie o kwalifikację tego wydatku poniesionego przez polską
spółkę na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług. Czy ten wydatek jest dla
polskiej spółki importem usług związanych z opłaceniem składki na ubezpieczenie
społeczne w kraju pochodzenia oddelegowanego pracownika?
Zgodnie z definicją
usługi zawartą w ustawie o podatku od towarów i usług poprzez świadczenie usług rozumie się
świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki
organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.
Definicja ta, jak się podnosi w doktrynie, ma charakter dopełniający definicję
dostawy towarów i zamykający cały zbiór, tzn. to co nie może zostać
zakwalifikowane jako dostawa towarów jest usługą.
O refakturowaniu
możemy mówić jednak wtedy, kiedy jeden podmiot zakupił usługę lub rzeczy a
następnie przeniósł uprawnienia do skorzystaniu z tej usługi lub prawa do
rzeczy na rzecz innej osoby. W przypadku jednak spełniania obowiązków
publicznoprawnych, a czymś takim jest bez wątpienia podleganie obowiązkowemu
ubezpieczeniu społecznemu trudno mówić o „zakupie usługi” w rozumieniu ustawy o
podatku od towarów i usług. Jakkolwiek ubezpieczenia społeczne mają większy
aspekt „wzajemności” niż podatki, to jednak ich przymusowość i odpłatność
zbliża je do innych świadczeń publicznoprawnych. W takiej sytuacji trudno
stwierdzić, że podmiot hiszpański nabył usługę, którą następnie refakturował na
polską spółkę, a raczej spełnił swój obowiązek publicznoprawny, którego koszt
został poniesiony przez polską spółkę ze względu na faktyczne świadczenie pracy
na jej rzecz przez oddelegowanego pracownika.
Stanowisko takie zajął
także Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia
26 marca 2010 r. (IPPP1/443-40/10-4/ISz):
Zwrot kosztów Ubezpieczenia ma jedynie charakter
operacji finansowo-rozliczeniowej pomiędzy A, a jednostką biznesową Grupy, w
której zatrudniony jest dany Pracownik, niebędącą świadczeniem usługi w myśl
art. 8 ust. 1 ustawy. Pomiędzy stronami nie istnieją świadczenia wzajemne. Zwrot
kosztów Ubezpieczenia nie jest wynagrodzeniem za usługę, gdyż zagraniczny
podmiot nie jest zobowiązany do konkretnego zachowania lub zaniechania. A.
nie otrzymuje zatem żadnego świadczenia w zamian za zwrot kosztów ITP. (…) Zwrot
kosztów Ubezpieczenia nie jest importem usług w rozumieniu ustawy o podatku od
towarów i usług i nie powinien być dokumentowany fakturą wewnętrzną.
Reasumując, zarówno wynagrodzenie, jak też ubezpieczenie
społeczne oddelegowanego pracownika może stanowić dla polskiej spółki koszt
uzyskania przychodów. Ponadto, w związku z tym, że ubezpieczenie społeczne ma
charakter świadczenia publicznoprawnego, to w takiej sytuacji nie zachodzi po
stronie polskiej spółki import usług, a zwrot równowartości tego świadczenia
podmiotowi zagranicznemu ma charakter operacji finansowo-rozliczeniowej.
Sygnatury
interpretacji: 1472/ROP1/423-233/07/KM,
IPPB4/415-840/09-4/SP, IBPB3/423-249/08/AK, IPPP1/443-40/10-4/ISz.
In the above mentioned tax rulings tax authorities recognized for Polish companies as the revenue earning costs expenditures on payrolls and other benefits which receives employee secondment to the Polish company from the Polish company despite the fact that the employment relationship is between the parent company whose headquarters is abroad and the secondment employee, but not between employee and Polish company.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz